11.12.2018 року на базі КДНЗ я/с «Сонечко» відбувся майстер-клас для вихователів дошкільних закладів на тему: Народна іграшка в життєдіяльності дошкільнят.

                                                                                                   Керівник: Маслюк Іванна Михайлівна

                                                                                                      вихователь, «спеціаліст другої категорії»

                                                                                   КДНЗ  ясел-садка  «Сонечко»

                                                                                  Чернігівської селищної ради

 

Мета заходу: актуалізувати знання педагогів про народну іграшку як засіб патріотичного виховання дитини, як неперевершений витвір народного мистецтва; вправляти в умінні висловлювати, аргументувати та обстоювати власну думку; залучати до колективного обговорення проблем, участі і формуванні загальної думки колективу; розвивати логічне, креативне мислення, активізувати їхній творчий потенціал. 

План роботи

1.Реалізація навчального та виховного впливу народної іграшки у різних видах дитячої діяльності.

2.     Народна іграшка: історія та сучасність.

3.     Класифікація народних іграшок

4.     Майстер-клас по виготовленню ляльки-мотанки.

5. Педагогічний ринг

5.1. Раунд «Мозковий штурм»

5.2. Раунд «Вірю-не вірю»

5.3. Раунд «Цікавинки зі скриньки»

6. Практичний перегляд

Програма розвитку дитини дошкільного віку "Я у світі" наголошує на важливості реалізації таких завдань, як: розширення уявлень дитини про природу і рукотворний світ; прилучення її засобами мистецтва до національної та світової культури; створення сприятливих умов для розширення, систематизації її знань та уявлень про довкілля; збагачення внутрішнього світу позитивними емоціями та приємними враженнями. Використання в освітньому процесі народної іграшки забезпечує ефективне розв'язання цих завдань. 

Народні іграшки завжди сприяли виробленню в дітей уміння сприймати конкретне через умовне, вчили розуміти мову символів та алегорій, збуджували інтерес до традицій, звичаїв українців, до національних культурних цінностей.

Гра з народною іграшкою, візуальне й сенсорно-контактне ознайомлення з нею - один із шляхів прилучення дитини до своїх родових, етнонаціональних ціннісних основ. Так разом з мовою і фольклорними творами (колисковими, казками, колядками, співанками, приказками, загадками тощо) закладається емоційно-культурний резерв, який стане дитині у пригоді в її дорослому житті.

Розвивальний, виховний та навчальний вплив народної іграшки може реалізовуватися у різних видах дитячої діяльності: ігровій, пізнавальній, елементарній трудовій, художньо-естетичній, комунікативно-мовленнєвій.

Педагогами було переглянуте заняття в старшій групі на тему «Українська лялька-мотанка».  Метою якого було закріпити знання дітей про традиції українського народу та народні ігри. Познайомити з різними видами ляльки-мотанки та їх значенням. Формувати відчуття прекрасного під час виготовлення та гри з ними; виховувати інтерес до минулого, духовних цінностей, національних традицій. Під час заняття використано презентацію на тему «Українська лялька-мотанка», де діти розглянули обрядові ляльки та ляльки-обереги; співали колискову пісню, грали в народні ігри, розповідали закличку, вірш про Україну та виготовляли власноруч обрядову ляльку-мотанку «Янгола».

Звернення до традиційної народної іграшки у вихованні скчасних дітей особливо актуальне з огляду на зміщення акцентів світосприйняття під впливом нестримної технологізації та віртуалізації суспільства. Зовні "примітивна" народна іграшка пов'язує сучасне дитинство з дитинством людства.

Традиційна іграшка несе у собі пластичну інформацію про національне та місцево-колективне уявлення про світ, вона є обрядовою та духовною цінністю, що відрізняє її від сучасної масової техніко-механічної іграшки.

Висвітлення питання Маслюк І.М. «Класифікація народних іграшок» супроводжувалось показом презентації, завдяки якій педагоги мали змогу не тільки почути про різноманітність народної іграшки, а й побачити різновиди народних іграшок, що сприяло кращому засвоєнню поданої інформації.

Із давніх-давен діти робили іграшки власноруч — народ виховував майбутніх майстрів. Народна іграшка була у кожній хаті. Народна іграшка дожила до перших післявоєнних літ, і лише потім її витіснили мільйони промислових стандартних забавок. Чому ж так швидко ми забули давнє мистецтво, яке зігрівало людські душі, виховувало в дітях працелюбність, фантазію, творче ставленні до навколишнього світу? Змінився спосіб нашого життя, змінилися ми самі. Але ж ми прямі нащадки нашого народу,  який умів і хліб вирощувати, і пісні та легенди складати, і руками красу створювати, зокрема і цікаві іграшки з дереві та глини. Невже нині їм немає місця у нашому житті?

Педагогом Сулименко Світланою Іванівною було проведено для присутніх майстер-клас з виготовлення ляльки-мотанки «Подорожниці». Ця лялька в давнину виготовлялася, коли комусь із членів сімї належало вирушити в дорогу, рідні готували для нього маленьку лялечку «Подорожницю». В руках лялька тримає вузлик в який клали землю, золу або зерно, щоб мандрівник у дорозі не голодував. Її можна було вдягати на палець, носити в кишені або гаманці. Така лялька була «заговореною»  і намоленою – добрими побажаннями тому, хто подорожує. «Подорожниця» оберігає від бід і нещасть, сприяє якнайшвидшому досягненню кінцевого пункту призначення.

Кожен учасник майстер-класу виготовив власноруч ляльку-подорожницю.

Під час педагогічного рингу проведеного Маслюк Іванною Михайлівною педагоги мали змогу закріпити отримані знання під час різних вправ.

Присутні педагоги були активними учасниками цієї зустрічі, брали участь в обговоренні проведеного заняття з дітьми, розглянутих питань, ділились досвідом своєї роботи, були активними під час виконання запропонованих завдань. Мета яка ставилася при проведені майстер-класу була досягнута в повному обсязі. 

Матеріали до засідання

Заняття в старшій групі

                                      «Українська лялька-мотанка»